ПОЛИТИКА ЗА БОРБА С ИЗМАМИ, КОРУПЦИЯ И КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ

От служителите на „Вик Добрич“ АД  се очаква да поддържат високи правни, етични и морални стандарти, да се придържат към принципите на почтеност, обективност и честност и да се противопоставят на измамите, корупцията и конфликт на интереси.

Целта е насърчаване на култура, която оказва възпиращ ефект върху измамната дейност и улеснява предотвратяването и откриването на измами, корупция и конфликт на интереси и изготвянето на правила, които ще спомогнат при установяването на данни за измами, корупция, конфликт на интереси и ще гарантират, че тези случаи се разглеждат своевременно и по подходящ начин. 

Понятията измами, корупция и конфликт на интереси се използват за описване на широк кръг от нарушения. Определения за престъпленията измама и корупция се съдържат в Директива (ЕС) 2017/1371 на Европейския парламент и на Съвета от 5 юли 2017 година относно борбата с измамите, засягащи финансовите интереси на Съюза, по наказателно правен ред, транспонирана в българското законодателство с Наказателния кодекс и Закона за административните нарушения и наказания. В допълнение по отношение на корупцията, осъществявана от лица, заемащи висша публична длъжност, е приложим  Закона за противодействие на корупцията. Със Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, се уреждат условията, редът и мерките за защита на лицата в публичния и в частния сектор, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, които застрашават или увреждат обществения интерес, както и редът и условията за подаване и разглеждане на такива сигнали или публично оповестена информация. Законът се прилага и за лица, свързани с лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения, като той не отменя правилата на действащата нормативна уредба, предвиждаща съществуването на различни органи с правомощия за проверка на сигнали в различни сфери на публичния сектор. Законът има и за цел да осигури защитата на лицата в публичния и в частния сектор, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, станала им известна при или по повод изпълнение на трудовите или служебните им задължения или в друг работен контекст. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, лице, подаващо сигнал за нарушения чрез вътрешен или външен канал по смисъла на този закона, има право на защита, когато са изпълнени едновременно следните условия: е имало основателна причина да счита, че подадената информация за нарушението в сигнала е била вярна към момента на подаването ѝ и че тази информация попада в обхвата на приложното поле на чл. 3 от него и когато е подало сигнал за нарушение при условията и по реда на този закон. Право на защита има и лицето, което подава сигнал за нарушение по чл. 3 и до институции, органи, служби или агенции на Европейския съюз.

Тъй като държавите-членки на първо място са отговорни за борбата с измамите и нередностите, служителите по нередности на Крайния получател разглеждат изпратените от Вас сигнали за нередности, измами, корупция, конфликт на интереси по време на кандидатстването и изпълнението на проекти и предприемат действия по по-нататъшното им процедиране.

Уведомяваме Ви, че всяко лице има право да подава сигнали за нередности, възникнали във връзка с основната дейност на дружеството.

Нередност“ означава всяко нарушение на разпоредба на правото на Общността, в резултат на действие или бездействие от икономически оператор, което е имало или би имало за резултат нарушаването на общия бюджет на Общностите или на бюджетите, управлявани от тях, или посредством намаляването или загубата на приходи, произтичащи от собствени ресурси, които се събират направо от името на Общностите или посредством извършването на неоправдан разход.

Сигналите може да касаят технически, финансови или административни нередности, както и такива, свързани или предстоящи за подписване договори за предоставяне на безвъзмездна помощ, за извършени нарушения в процеса на договарянето, изпълнението на проектите и други. Изложените в сигналите обстоятелства ще бъдат проверени и в случай, че се потвърди тяхната достоверност, ще бъдат взети необходимите мерки, в зависимост от спецификата на всеки случай.

Сигнали могат да бъдат подавани устно, писмено и по електронна поща, като е осигурена възможност и за анонимно подаване на сигнали. Общата уредба на подаването и разглеждането на сигнали се съдържа в глава 8 от Административно процесуалния кодекс (АПК).

В чл. 108, ал. 2 от АПК се съдържа принципната защита на подателите на сигнали, а именно, че никой не може да бъде преследван затова, че е подал сигнал.

Подаване на писмени сигнали за нередност:

В случай, че разполагате с информация за нередност, моля да я подадете на електронна поща: nerednosti@vikdobrich.bg , чрез мейл формата за въпроси в интернет страницата на дружеството в центровете ни за работа с клиенти /административните адреси са описани на интернет страницата на дружеството /, като в сигнала е желателно да посочите следното:

1. име на подателя;

2. възможно най-подробно описание на забелязаната нередност;

3. номера на договора, наименованието на кандидата или бенефициента (по възможност);

4. телефон за връзка (по възможност), който да използваме при необходимост от изясняване на някаква част от подадената от Вас информация.

Предоставянето или не предоставянето на телефон за връзка, няма да повлияе върху извършването на проверката по случая, но възможността за обратна връзка ще позволи по-прецизно изясняване на обстоятелствата;

Устни сигнали за нередност се приемат в работно време на следния телефони:  0700 14006 , 0889 100 948   и в сградата на „ВиК Добрич“ АД с административен адрес: 9300 гр. Добрич, Бул. "Трети март" 59.

Имате право  да подадете информацията директно до едно или няколко от следните лица:

Ръководител административно направление или длъжностното лице по защита на  личните данни в дружеството;

При наличие на съмнение у Вас в гореописаните длъжностни лица, сигналът може да се подаде до Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) към Европейската комисия.